• x

    MI company

    2015

    MI company is een jong Amsterdams bedrijf dat klanten adviseert in big data. Het kantoor op de zevende verdieping van het voormalige ABN Amro gebouw van architect Marius Duintjer aan de Vijzelstraat is getransformeerd tot een moderne open ruimte met een prachtig uitzicht over de stad.  

    Deze flexibele werkruimte heeft aan drie zijden glas, zodat vanuit het gehele kantoor van het uitzicht en de lichtinval genoten kan worden. Door schuifpuien kunnen er drie grote werkruimtes gecreëerd worden voor besprekingen en trainingen. 

    Dankzij de gietvloer en het verwijderen van het plafond ontstaat een industriële uitstraling die gecombineerd wordt met hoogwaardig afgewerkte materialen zoals een visgraat parket, messing bar en natuurstenen keuken. 

    In samenwerking met Tessa Vos en Ronald Janssen 

    fotografie philip jintes
  • x

    Interieur de heelmeesters

    2014

    De Heelmeesters is de nieuwe werkplek voor drie zorgbiedende organisaties in Amsterdam; Blijf Groep, HVO-Querido en de Volksbond. Het kantoor maakt onderdeel uit van een groter woningbouwproject in de Watergraafsmeer.

    Het nieuwe kantoorinterieur is ontworpen door marc prosman architecten en gebaseerd op het nieuwe werken. Waar voorheen iedere medewerker zijn of haar eigen bureau had, heeft nu iedere activiteit een eigen plek gekregen en kiest de medewerker de plek die past bij zijn of haar werkzaamheden.

    Het kleurrijke interieur is ruim en licht opgezet. De verschillende verdiepingen zijn verdeeld tussen de drie organisaties; zo heeft iedere verdieping een eigen sfeer gekregen. De receptie, het vergadercentrum en het restaurant op de begane grond worden gemeenschappelijk gebruikt.

    fotografie milad pallesh
  • x

    parkgebouw beatrixpark

    2013

    Aan de rand van het kinderbad in het monumentale deel van het Beatrixpark hebben wij in opdracht van Stadsdeel Zuid een parkgebouw ontworpen. 

    Het is vormgegeven als een vrijstaand paviljoen in de groenstrook ten noorden van het kinderbadje. Naast openbare toiletten, opslagruimte voor de dienst groenonderhoud, toezicht kinderbad en een servicepunt, hebben ook de Vrienden van het Beatrixpark een eigen ruimte. Het gebouw is solitair, maar gaat diverse relaties aan met de omgeving. De bestaande karakteristieke gebogen arcade rondom het kinderbad is vertaald in de rondingen van het nieuwe parkgebouw. De dakrand komt op enkele plaatsen los van de gevel en vormt zo een luifel bij het servicepunt of een overstek bij het strookraam. 

    Het gebouw is gematerialiseerd in baksteen, afgewisseld met verticale houten delen, beide in groen-grijstinten. De bakstenen plint loopt op enkele plaatsen door tot de dakrand, terwijl de houten dakrand soms omlaag loopt tot de massieve plint, zo grijpen de twee materialen in elkaar tot een spannend lijnenspel, zowel horizontaal als verticaal.

    De wens vanuit het stadsdeel om het gebouw ook vandalismebestendig te maken, geeft het gebouw twee gezichten. Wanneer het kinderbadje geopend is, gaan de luifels omhoog of opzij. In de herfst en winter is het gebouw volledig gesloten. Door het ontwerp is het gebouw echter geen dichte 'doos' in het park, maar een dynamische vorm van hout en baksteen in een groene omgeving.

    In het gebouw zijn tevens duurzame maatregelen genomen, zoals FSC hout en energiezuinige verlichting op bewegingsmelders. Een gras-kruiden dak zorgt voor een hemelwaterbuffer en draagt bij aan het groene karakter van het gebouw.

    fotografie christian richters
  • x

    tommy hilfiger hoofdkantoor

    2010

    Het wereldwijde hoofdkantoor van Tommy Hilfiger in Amsterdam is uitgebreid met een nieuw restaurant annex bar voor het personeel en zakelijke klanten. Ontwerp een interieur dat tegelijkertijd een gemoedelijke sfeer ademt, verwijst naar de familiaire inrichting van Amerikaanse diners uit de jaren vijftig en voorzien is van alle moderne installaties en akoestische toepassingen, dat stelden de ontwerpers zich ten doel bij de start van de opgave. Peoples Place is een ontwerp in samenwerking met Daniel O’Kelly van Tommy Hilfiger.

    Tommy Hilfiger heeft haar wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam uitgebreid met een nieuw restaurant en bar. Het kledingbedrijf gaat Peoples Place tevens gebruiken voor clubavonden en events voor personeel en invités. Het vertrek van de voormalige gebruiker op de begane grond bood Tommy Hilfiger Europe b.v. de uitgelezen kans de vrijgekomen ruimte bij de bovengelegen kantoorverdiepingen te betrekken. Het statige gebouw ‘Atlanta’ uit 1929 is nu geheel in eigen beheer, Peoples Place fungeert als visitekaart en ontmoetingsplek voor medewerkers en zakelijke klanten van het modemerk.

    De vrijgekomen ruimte is in haar geheel gestript, gerenoveerd en heringericht. De oorspronkelijke entresol is in het zicht teruggebracht. De vloer van de entresol is over het achterste gedeelte verwijderd waardoor een ruim bemeten vide ontstaat. De vide geeft dubbele verdiepingshoogte aan de achterruimte, het restaurant. Op strategische plekken zijn openingen in casco naar de gesloten binnenplaats gemaakt voor diffuus lichtinval. Ten einde een goede akoestiek te creëren en geluidsoverlast tijdens clubavonden te voorkomen, is de complete achterruimte als een doos-in-doos constructie opgebouwd. De entresol met biljard en zitjes dienen als verpoosruimte. Het voorgedeelte is ingericht als de lobby en de bar, de verzamelde meubelen bieden medewerkers gelegenheid om te lunchen of te vergaderen.

    De voorgevel op de begane grond is in haar geheel vernieuwd. Waar voorheen de dichtgeslibde gevel mondjesmaat daglicht toeliet, zorgt de nieuwe vitrine voor volop lichtinval tot diep in het gebouw. Daarnaast herstelt de glazen pui het contact van binnen naar buiten. De vitrine en houten zonwerende luifel brengen de gevel in haar geheel in oude luister terug. Het bargedeelte en restaurant zijn te scheiden door geprofileerde schuifwanden met mat glas. Functies als uitgeef- en spoelkeuken, toiletten en installaties zijn gestapeld en ondergebracht ter rechterzijde van het restaurant.

    Het Noord-Amerikaanse modemerk wenste voor zijn nieuw concept Peoples Place een even gerieflijk als ontspannen ambiance. Tegelijk streefden wij naar een interieur dat eruit ziet alsof het er altijd al is geweest en voor gebruikers meteen vertrouwd aanvoelt. Gekozen is voor warme bruin-, groen- en lichtgrijstinten en het gebruik van natuurlijke materialen. De bakstenen muur achter de bar is net als de originele betonnen draagconstructie in het zicht gelaten. Zorgvuldig zijn de ensembles van stijlmeubelen en objecten samengesteld. De muren rondom het restaurant zijn grotendeels bekleed met gordijnen uitgevoerd in okerkleurig velours. De vloer bestaat uit de kopse einden van gebruikt hout. De keukens zijn betegeld met glazuurtegels in ivoorkleur.

    Gezamenlijk met Daniel O’Kelly hebben wij een stijlidioom uitgewerkt dat het meest doet denken aan de sfeer uit de schilderijen en Nighthawks (1942) in het bijzonder van de Amerikaanse schilder Edward Hopper (1882–1967). De pandbrede vitrine zet het interieur bij donker in een warme gloed, de daglichtdoorlatende vitrages bieden zicht op het straatleven op de Stadhouderskade. De gecapitonneerde zitbanken, de bar met breed glasbuffet in de vorm van het Tommy Hilfiger-logo en de geronde ramen verwijzen naar de karakteristieke inrichting van Amerikaanse hotels en diners uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.

    Het stijlidioom is doorgetrokken tot velerlei details in Peoples Place: de l-vormige houten trap met gedraaide leuning en de verzameling van opgekochte originele zitmeubels en tafels uit de jaren veertig, vijftig en zestig. De caissonplafonds in het voorgedeelte – mede ter verbetering van de akoestiek – dragen de stilistische houten armaturen die tezamen het getal 85 vormen, een verwijzing naar het oprichtingsjaar 1985 van Tommy Hilfiger.

    Tommy Hilfiger Europe b.v. heeft sinds eind jaren tachtig haar onderkomen in het door de Amsterdamse architect F. A. Warners (1888-1952) ontworpen ‘Atlanta’. Warners heeft het in 1925 ontworpen voor het Amerikaanse autobedrijf reo Automobil Company, de begane grond was de showroom voor de nieuwste modellen Chevrolets. Erboven waren zes kantoorverdiepingen, waarvan bedrijven een deel konden huren. Bovenop gebouw ‘Atlanta’ kwam een toren die werd bekroond met twee vleugels, het embleem van reo. Over de gehele breedte van het gebouw liep de glazen pui van de autoshowroom (bron: bonas).

    fotografie jeroen musch
  • x

    interieur osira groep

    2007

    Het hoofdkantoor van zorginstelling OsiraGroep is gesitueerd in een markant gebouw uit de jaren zestig aan de A10 rond Amsterdam. Voor twee verdiepingen in dit gebouw is er een nieuw interieurontwerp gemaakt. Door de brede maat van de kantoorvleugels en de plaatsing van werkplekken direct aan de gevels ontstaat een brede middenzone. Dit middengebied vormt de scheiding tussen de kantoren en is de verbinding tussen de noord- en zuidvleugel van de verdiepingen.

    Aan een zijde worden de kantoren afgescheiden door halfhoge archief- en lockerkasten en transparante glazen wanden, aan de andere zijde verdiepinghoge glazen wanden met een gekleurde folie. De folie is voorzien van een transparante bloemenprint, die zowel een decoratie vormt als een visuele scheiding tussen de middenzone en de achtergelegen kantoren en vergaderkamers. De kantoren hebben een kleurrijk gestreepte vloerbedekking en zijn verder sober ingericht.

    In het middengebied, voorzien van een notenhouten vloer, zijn op gekleurde vlakken van rubber informele werkplekken ingericht. Een diversiteit aan wit meubilair en lampen zorgt voor een sterk contrast met de bloemrijke wanden, aluminium plafonds en rubber vloervlakken. Enkele grotere objecten zoals receptie en reprokasten zijn uitgewerkt in hoogglans wit en notenhoutfineer.

    fotografie roos aldershoff
  • x

    showroom veldhoven

    2010

    Voor het Nederlandse modebedrijf The VeldhovenGroup ontwierpen wij een nieuw gebouw dat dienst doet als showroom, kantoor en distributiecentrum. Het kledinghuis toont hier onder andere de nieuwe collecties aan inkopers en filiaalhouders van eigen labels. The VeldhovenGroup voert de modemerken sandwich_, Stills, turnover en voor kinderen nononsense. Gelegen aan de snelweg presenteert het nieuwe onderkomen zich als een robuust en overzichtelijk gebouw. Het gebouw is in juni 2010 opgeleverd.

    Het programma bestaat uit een opslag- en distributiehal, een elftal showrooms en diverse vergader- en werkruimten. De architecten hebben de hal centraal in het ontwerp georiënteerd. Het overige programma vouwt zich rondom de hal. Niet alleen zijn de werkruimten daardoor maximaal naar het daglicht toegewend, de bezoekers aan de showrooms kunnen op de mooiste uitzichten boven de velden rekenen. Het gebouw is compact en als een monoliet ontworpen. Sparingen in het monoliet markeren de entree en creëren een aangenaam verdiept dakterras voor rustpozen.

    De opdrachtgevers voorzagen een gebouw met een industriële uitstraling, sober zodat de aandacht niet wordt afgeleid van de getoonde kledingontwerpen. Om die reden is Showroom The VeldhovenGroup uitgevoerd in schoon prefab beton dat vanbinnen in het zicht is gelaten. Aan het ontwerp is een grote mate van openheid meegegeven. In aluminium uitgevoerde kozijnen, witgestuukte binnenmuren, donkergebeitste houten vloeren werken aantrekkelijk met de betonnen constructie. Het resultaat is puur en onopgesmukt.

    The VeldhovenGroup begon in 1950 als importeur voor diverse kledingproducenten. De onderneming veranderde in 1980 de bedrijfskoers van importeren naar zelfstandig ontwerpen en produceren van labels en collecties onder eigen naam. Doel was nu een gerenommeerde modeleverancier in Europa te worden. Het eerste merk, sandwich_, werd in 1981 gelanceerd. In 1994 volgen Stills, een meer glamourlabel, en nononense voor kinderen. turnover vindt zijn oorsprong in 2010. The VeldhovenGroup telt meer dan 1200 werknemers en is verkrijgbaar in Europa, Noord-Amerika en Zuidoost Azië.

    fotografie christian richters
  • x

    stoeterij waldman

    2005

    Gelegen op de Veluwe vormt deze stoeterij een vrijstaand object in het landschap. De grote schuur is door zijn afmetingen duidelijk aanwezig. Ook omdat het landschap heel weids en open is, is de schuur al van verre zichtbaar. De opgave die we onszelf hebben gesteld is dit grote bouwvolume te ontwerpen als een elegant ruimtelijk object, vloeiend overgaand in het landschap.

    De traditionele schuur krijgt hier een asymmetrische uitwerking, de nok bevindt zich uit het midden. De gevel en dak gaan in materiaal in elkaar over, uitgevoerd in staalplaat. De stalen platen zijn als een deken om het gebouw heen gevouwen, en lijken zelfs naar binnen door te gaan. Belangrijk is hierbij de witte rand die afsteekt tegen de donkere dakplaten en een duidelijke lijn tekent in de gevel. Hiermee wordt de bijzondere vorm extra benadrukt en lijkt de schuur zich eerder te manifesteren als een sculptuur.

    Het uitgebreide artikel in de Architect (september 2006) kunt u hier downloaden.

    fotografie christian richters
  • x

    stadsdeelkantoor bos en lommer

    2004

    Stadsdeelkantoor Bos en Lommer bevat een publiek deel en kantoorruimten. Vanuit de entree komt de bezoeker in een ruime en tegelijk warme entreehal. De hal is overzichtelijk met een informatiebalie die in het zicht springt door de witte lak en het spiegelend roestvrij staal tegen de achtergrond van de donkere natuurstenen vloer. Balie, expositieblokken en verlichting werken mee aan het toegankelijke en levendige karakter van de hal. De trappartij en lift zijn als een kunstobject vormgegeven die net als de infobalie de route naar de overige publieksruimten opvallend aangeven. Logistiek en helderheid zijn immers belangrijke ankerpunten in het interieurontwerp – dat geldt zeker voor een publieksgebouw.

    De open publieksbalies liggen op de eerste verdieping. Het vloerkleed met plattegrond van de wijk Bos en Lommer creëert een vertrouwde en speelse atmosfeer. Van hieruit hebben bezoekers zicht op de raadszaal. Op de tweede en derde verdieping bevinden zich de kantoorplekken in een heldere en functionele opbouw: een lange gang met algemene voorzieningen in het midden, aan een kant zijn de kantoortuinen gesitueerd en aan de andere afgesloten individuele concentratie- en werkruimten. De indeling vloeit voort uit de wens van opdrachtgever voor flexwerken.

    De gangen zijn naar beide zijden ruimtelijk open waardoor benauwde lange gangen worden voorkomen en een mooi ruimtelijk beeld ontstaat. Fotoprints van Danielle Kwaaitaal op de scheidingswanden van de spreekkamers tonen multiculturele beelden die refereren aan de bewoners van de wijk en hun herkomst. De persoonlijke trolleys in het midden bieden eveneens een wisselend beeld. De houten vloeren zorgen voor een extra warm karakter.

    In het middengebied, voorzien van een notenhouten vloer, zijn informele werkplekken ingericht. Een diversiteit aan wit meubilair en lampen zorgt voor een sterk contrast met de meerkleurige wanden en aluminium plafonds.

    fotografie christian richters
  • x

    brandweerpost

    2003

    Ontwerp voor een nieuwe brandweerpost in Alkmaar, gesitueerd aan de rand van een park. Wij hebben het gebouw als een vriendelijk en transparant paviljoen ontworpen. Door de grote raampartijen biedt het gebouw een prachtig uitzicht op het Oranjepark.

  • x

    veldhoven londen

    2011

    Voor The VeldhovenGroup ontwierpen wij een showroom in Londen voor de modelabels TURNOVER, sandwich_ en Stills.

    fotografie jerry young
  • x

    artcore

    2001

    Voor reclamebureau Artcore in Amsterdam-Noord hebben wij een cascobedrijfspand verbouwd tot een lichte en open werkruimte. Een grote vide verbindt de verschillende vloeren en brengt het zonlicht van het daklicht naar de begane grond. De constructiebalken van het plafond en de balken in de vides zijn in het zicht gelaten om het industriële karakter te benadrukken. De afscheiding tussen de ruimtes zijn zo open mogelijk en licht mogelijk gehouden door gebruik te maken van schuifwanden, opentrappen en semitransparante vitrages.

    De werkruimten hebben verschillende hoogten. De noodzakelijke afscheidingswanden zijn uitgevoerd als kubistische volumen waarin zich de aanvullende functies bevinden. Door materiaalgebruik en maatvoering voor zowel wanden als vloeren ontstaat eenheid in het ontwerp. Naast ruime werkplekken met grote bureaus is er voldoende ruimte voor ontspanning – op de bovenste verdieping is een loungeplek gecreëerd met een zachte gekleurde vloerbedekking rondom een openhaard, half omsloten door de doorlopende rand van de vide.

    fotografie jeroen musch
  • x

    roeivereniging pampus

    2003

    Voor roeivereniging Pampus in Almere hebben wij het verenigingsgebouw ontworpen. Het is een compact volume aan de waterkant langs de Weteringskade. Het verenigingsgebouw is als ware een opgetild paviljoen met een balkon aan de voorzijde. Vanaf daar hebben de toeschouwers zicht op het water en de roeiers. De functies zoals kleedkamers bevinden zich op de begane grond in de voet van het gebouw, boven het restaurant en de bar.

    Voor de roeivereniging hadden wij een object als ontwerp in gedachten. Hoewel niet functioneel loopt de reling rondom gedeeltelijk door, net zoals de houten vlonders van het balkon overgaan in een houten borstwering. De gevels zijn uitgevoerd in grijze beplating waarin de openingen voor de ramen en deur uitgespaard zijn. 

    De botenhuizen voor de skiffs, dubbel vier en overige boten liggen achter het clubgebouw.